Mijn eerste week! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Stephanie Bebber - WaarBenJij.nu Mijn eerste week! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Stephanie Bebber - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

04 September 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Ik noem dit reisverslag wel mijn eerste week maar het voelt alsof ik inmiddels al 4 weken in de Arabische wereld leef.

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om iets van me te laten horen. Soms heb ik wel contact met mensen over de whatsapp, maar hele verhalen vertellen op je iphone is toch niet de meest ideale manier!

Mijn vlucht is op een halfuurtje vertraging na prima verlopen! Het voorwiel van het vliegtuig was 'Not well' en zoals beloofd mochten we 30 minuten later als gepland instappen. Gelukkig waren de tranen toen al een tijdje opgedroogd, want toen ik door de douane moest stappen was ik helemaal over de toeren. Hoe "stoer" ik me de avond ervoor voelde, zo veel spanning voelde ik toen ik die bewuste ochtend moest opstaan. Getsie, vijf maanden niet in mijn eigen bed.. Sterker nog: vijf maanden niet in mijn eigen cultuur. Dan klinkt vijf maanden toch best lang! Maar precies zoals ik voorspelde: zodra ik het vliegtuig instap ben je toch meer bewust van het moment en probeer je niet meer terug te kijken! Het is toch een heel avontuur en ik maak er het beste van :) Nog een leuk feitje: Rich, Li en Tim stonden als aangename verassing opeens naast me in Schiphol! Had ik toch nog even tijd om met mijn favorietje neefje te knuffelen, hihi.

Toen ik eenmaal aankwam op Dubai International Airport verliep alles rondom mijn visa heel snel. De paspoortcontrole daarentegen was geen pretje. Ik moest zo'n 1,5 uur wachten en voelde me erg uit mijn comfortzone. Vooral de kinderen zaten me schaamteloos aan te staren alsof ik rare alien was. Iets wat in mijn ogen nogal onbeschoft is, maar dit was dus mijn eerste confrontatie met de cultuurverschillen in dit land. Ik had nog een klein schrikmomentje toen mijn koffer weeer door de scanner moest, want de jongen achter de monitor sprak me aan. Ik had niks raars bij me natuurlijk, maar ik was bang dat mijn aankomst in Fujairah hierdoor nog langer zou duren. Gelukkig wilde hij alleen weten waar ik vandaan kwam en vertellen dat hij ook in amsterdam is geweest (ik vroeg maar niet of tie in coffeeshops is geweest, daarvoor wordt je hier meteen gearresteerd denk ik)

Mijn driver stond er gelukkig nog (het was inmiddels 22:00, in plaats van de 19:30 die ik zou arriveren) en na een lange zwijgzame rit, omdat hij niks tegen me zei ging ik er maar van uit dat vrouwen hier niet tegen mannen mogen praten als ze rijden ofzo, kwam ik aan in mijn accomodatie. Er is een woonkamertje zonder ramen, een badkamer, een keuken en twee slaapkamers. Ik deel mijn slaapkamer met de HR-secretaresse, maar er staat gelukkig een grote kast tussen ons in die onze bedden uit het zicht trekt. Heb ik toch een beetje privacy en ik heb gemerkt dat ze 's ochtends heel stil is als ze zich klaarmaakt voor werk. Het zag er allemaal schoon uit, alleen de douchekop staat op Aziatische hoogte. Ik ben al aardig groot voor Nederlandse standaard, dus dit houdt in dat ik de douchekop zelf boven mijn hoofd mag houden als ik ga douchen ;-)

De volgende dag ben ik lekker naar City Centre gereden met de taxi om alles in te slaan zoals ommekeerstekkers en klerenhangers. Tevens had ik een simkaartje gekocht met data erop zodat ik lekker nog kan appen met het thuisfront! Ik heb dus nu een nieuw arabisch nummer, so excusez-moi als je me hebt gesmst en ik niet heb gereageerd.. :) En 's avonds kwam peppie aan! Die zag ik natuurlijk pas woensdagmiddag laat, want meneer moest zo nodig tot 16:00 uitslapen. Hij zou donderdag al beginnen met werken en ik zaterdag. We wilden eigen nog wat van Dubai sightsee'en maar dat werd nu wel lastig als hij de dag erna moest beginnen.

Een meisje van de Front Office had me verteld dat Hilton Employees met een bepaalde employee rate cheap-ass kunnen overnachten in Hilton Hotels. Dus Pepijn langs de HR-Manager gaan om te vragen of tie, net als ik, zaterdag mocht beginnen (de 1e van de maand). Onze HR-manager is een hele lieve man en nadat ik hem had ontmoet voelde ik me heel erg gerustgesteld dat alles goed zou komen. Hij verzekerde me dat hij alles zou proberen te regelen waar ik om vroeg en zoveel mogelijk zou doen om het gemis van thuis te reduceren. Het Hilton was mijn tijdelijk nieuwe familie ;-) Hij gaf pepijn meteen vrij, dus wij zijn meteen met de bus naar Dubai gegaan.

Aangekomen in het Hilton Jumeirah Hotel in Dubai keken we onze ogen uit! Dit is pas het luxe leven. We hadden allebei onze eigen king size bed en een fantastisch uitzicht op de Dubaise (?) wolkenkrabbers. We hebben nog even gemeet met de rest van de Hotello's werkzaam in Dubai voor een drankje en de op een na grootste fonteinenshow in de wereld. (na die van Las Vegas). Aangezien we al doorhadden dat Dubai ons wel zou bevallen hebben we bij terugkomst gevraagd of we er nog een nachtje konden verblijven. Dit was gelukkig nog mogelijk, want het hotel was aardig volgeboekt!

De volgende dag hebben we met Mart en Coen gemeet op de Souk van Jumeirah. Dit is een soort marktje binnenshuis waar ze allerlei typische Arabische dingen verkopen. Heel mooi om te zien, maar echt buyable was het niet. Daarna zijn we nog naar het zevensterrenhotel, de Mall Of the Emirates en Dubai Marina geweest. In Dubai Marina hebben we met zijn allen gezellig gegeten en daarna een boottochtje door de haven gemaakt. Zo kregen we nog wat informatie over Dubai en de vele wolkenkrabbers! We waren de enige in de boot en 'specially for you' gingen we lekker met 400 PK scheuren toen we eenmaal op zee aankwamen! Dat was echt ontzettend gaaf en wat hadden we gelachen! Na een lange dag namen we afscheid. Lekker in het hotel nog in bad geweest en heerlijk geslapen in mijn gigantische bed!

Op vrijdag heb ik lekker aan het zwembad en witte strand gezeten. (Pepijn lag weer is te slapen .. ;-) ) En wat een service! Kreeg mijn eigen grote badhanddoek, ze kwamen om het uur langs met ijshanddoekjes om je af te koelen, en er liepen genoeg obers rond want stel je voor dat je van je strandstoeltje moet komen om wat te drinken te bestellen :). Eindelijk kwam Pepijn aan en mocht ook is genieten van zijn biertje. (Het afkicken valt hem zwaar ;-) ).

Zaterdag ben ik begonnen met werken! Ik was helemaal uitgerust na onze miniholiday en had er veel zin in. We werken hier zes dagen in de week en dan gaat de tijd lekker snel! Het hotel is erg mooi met zijn eigen privestrand, beach bar, zwembad, sportschool, luxe hotelkamers, etc. Je word er een beetje jaloers op :) Onze appartementen zien er prima uit, maar na wat ik in Dubai heb meegemaakt zou ik er wel aan kunnen wennen om in zo'n hotel te verblijven! Iedereen van de staff is heel aardig en heel multicultureel. Er werken meer dan 20 nationaliteiten in het hotel en in totaal 6 Nederlanders. Naast Pepijn en ik werkt er een meisje in de banqueting, Paulette, en twee jongens van de Hotelschool uit Leeuwarden. En onze GM is ook Nederlands.

Het werk voor mij houdt nu voornamelijk in dat ik bezig met online courses van de Hilton University in the Back Office. Het heeft zijn voor en nadelen. Ik krijg erkende certificaten die ik natuurlijk weer op mijn CV kan zetten en ik leer eigenlijk alles, maar dan ook ALLES van het systeem. Elke mogelijk situatie wordt me uitgelegd, ze laten het zien en ik word daarna getest door het zelf te zien. De nadelen zijn wel dat ik 9 uur lang van een scherm moet lezen (ik ben doodop na en dagje werken) en ik moet er zo'n 16 doen en na 20 uur heb ik er pas 7 gedaan. Ik kijk wel uit naar het moment dat ik er klaar mee ben. Dit betekent dat ik naar voren kan om te werken en er met meer zekerheid zal zitten omdat ik bekend ben met het systeem!

Ik heb nog een beetje moeite met eten in dit land. Er zijn niet zoveel 'goede'/gezellige restaurantjes. Ik draai middle of late diensten zodat ik pas op zijn vroegst 10 uur begin. Het hotel geeft ons drie maaltijden op een dag, maar het bestaat voornamelijk uit Indisch eten. Lekker voor een keertje, maar na 5 keer komt de rijst je neus uit. Maar ik vind beetje bij beetje steeds weer iets wat ik wel op zich kan eten en mijn maag begint snel te wennen aan de kleine porties! Het scheelt dat het zo warm is, want dan heb ik ook minder honger. Ze leveren hier KFC, MCdonalds etc. aan je huis.. Maar ik heb mezelf beloofd dit maar eens in de zoveel tijd te doen aangezien het niet erg gezond is :)

Nou dit is een beetje wat ik allemaal kan bedenken! Vandaag is mijn dagje vrij deze week en vanavond ga ik met een stel collega's naar de kermis van Fujairah! Ik probeer regelmatig iets te posten in plaats van zo'n lang verhaal na een lange tijd, maar ik beloof niks ;-) Tot snel lieve vrienden & familie! xx

  • 05 September 2012 - 20:08

    Tineke Bossink:

    Leuk verhaal. Je vader heeft deze link op Facebook gezet. Leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Stephanie

5 maanden in Fujairah, de Verenigde Arabische Emiraten, voor een front office stage in het Hilton Fujairah Resort.

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 5563

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 01 Juli 2015

Australia

01 September 2012 - 31 Januari 2013

Praktijkstage

Landen bezocht: